חוויה מיסטית או התקף שיגעון?

אני מפרסם כאן במלואה את הכתבה של מתי ליבלך על חוויות רוחניות קיצוניות שאנשים עוברים בחייהם. הכתבה היא למעשה פתיח לעבודה רחבה יותר שהוא עשה בנושא. הכתבה פורסמה במקור בגיליון חיים אחרים מס 75, שנת 2002.

קו גבול דק מפריד בין המיסטיקן למשוגע. אותה חוויה נפשית עשויה לקבל פרשנויות שונות לחלוטין בתרבויות ובתקופות שונות. מאמר זה עוסק במשברים רוחניים, בקושי להבדיל בינם לבין משברים נפשיים-פסיכולוגיים ובשאלת הטיפול הנכון באגו שהתמוסס לו פתאום.

לבד, בעצמי, בתוך הסירה שהיא אני,
אין בנראה שום אור או אדמה,
העננים מעלי עבים וצפופים. אני מנסה להישאר
מעל פני המים, אבל אני כבר מתחתם
וחי במעמקי הים.
האם לפעמים נראית השקיעה כמו השמש העולה?
האם אתם יודעים מהי אהבה נאמנה?
אתה בוכה. אתה אומר ששרפת את עצמך.
אבל האם אתה יכול לחשוב על מישהו
שאינו עולה בעשן?
(רומי)

אמרה ידועה מספרת שהמיסטיקן שוחה באותם מים שבהם טובע הסכיזופרן. ברוב המסורות הרוחניות ברחבי העולם, הכירו בכך שעל אף שהדרך הרוחנית כוללת רגעי התעלות וחסד, היא אינה קלה ויש בה גם רגעים של משבר. רגעי משבר אלה נתפסים לעיתים כהכרחיים כמעט לרכישת תובנה רוחנית עמוקה. ניתן למצוא תיאורים מפורטים של קשיים אלה בסיפורי חייהם של אנשים שנחשבים לקדושים, יוגים שמאנים ומיסטיקנים.
השמות שניתנו למשבר זה היו שונים בכל תרבות: המחלה של השמאן, הלילה האפל של הנפש, מדבר רוחני, מלחמת האור בחושך וחווית מוות ולידה מחדש. השם המודרני שניתן לכך בפסיכולוגיה הטרנספרסונאלית הוא "מצב חירום רוחני" (Spiritual Emergency), ביטוי המציין את הקושי שעשוי להתרחש לפני, במהלך או אחרי חוויה רוחנית. התופעה שמצביעים עליה כוללת טווח רחב של קשיים: החל מהרגשה של בעייתיות בחזרה לחיי היומיום לאחר סדנה או מדיטציה, ועד לחוויות של תחושת אחדות עם היקום כולו, התמוססות העצמי, חזיונות שונים, תחושות גופניות מוזרות, ראיית אלוהויות ושדים ופחדים משיגעון וממוות. האדם שנמצא בחיפוש אחר משמעות עמוקה לחייו מוצא את עצמו מתעמת לא אחת עם אמיתות קשות, עובר חוויות מבלבלות וצריך לעזוב מאחוריו אמונות, עמדות ואת דרך הסתכלותו על העולם. מניסיוני כמורה, כשאני מלמדת נושא זה, יש הזדהות רבה בקרב המשתתפים ותחושה שכל אחד מאתנו עובר תקופות כאלה.

מדיטציה ופסיכותרפיה
בשנים האחרונות, חל גידול עצום במספר האנשים בישראל הנחשפים לאימון רוחני מסוגים שונים. יש היצע רב של סדנאות, מורים ומטפלים העוסקים בשיטות רוחניות. בחרתי לעסוק במשברים העשויים לעלות בסיטואציה המיוחדת של ריטריט מדיטציה אינטנסיבי. מצב שבו לוקח אדם על עצמו להיות בשתיקה ולשבת במדיטציה למשך פרקי זמן שעשויים להימשך בין יום לכמה חודשים או אפילו שנה. קורסים כאלה נערכים בארץ מדי כמה חודשים. נושא זה עלה מתוך חוויותיהם האישיות של תלמידים, מטופלים ומטפלים ודו-שיח שנוצר עמם לגבי הצורך במודעות גבוהה יותר לקשיים הצצים בדרך הרוחנית, לדרכי הטיפול בהם ולקשר שבין מדיטציה לבין פסיכולוגיה. כפי שאומר הפסיכולוג קורטרייט: "מדיטציה ופסיכותרפיה נוצרו כדי לעשות שני דברים שונים. אף אחד מהם אינו תחליף לאחר. למרות זאת, הם יכולים להעצים זה את זה". המודעות לקיום משברים בדרך הרוחנית מספקת לנו מפה שעשויה לעיתים לעזור לנו להביא בהירות, עדינות וחמלה לתוך החיפוש שלנו ושל אנשים שסביבנו.

מתי ליבליך, MA בפסיכולוגיית מזרח-מערב מאוניברסיטת CIIS שבקליפורניה. מורה במכללת רידמן ומנחה קבוצות הדרכה למטפלים.

קריאה נוספת:
1989 Putnam Pub. :(ed.)Stanislav and Christina Grof 1997
Spiritual Emergency: Press: of N.Y. State Univ. Psychotherapy and Spirit: Grant: Cortright:
האתר של רשת התמיכה למצב חירום רוחני בקליפורניה:
משברים ww.senatciis.org רוחניים ואבחנות פסיכיאטריות

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s